Kaspersky hielp bij verhaal Watch Dogs

Een opmerkelijk verzoek aan het team van deskundigen bij Kaspersky Lab: vorig jaar werden zij benaderd door ontwikkelaars van de nieuwe actie/avontuur-game Watch Dogs. Dit computerspel wordt vandaag wereldwijd uitgebracht door Ubisoft, een toonaangevende producent, uitgever en distributeur van interactieve entertainmentproducten. Doel van de samenwerking was het voorkomen van sensatiezucht en verkeerde interpretatie van het cyberdomein. Ook droegen Kaspersky Labs experts bij aan het zo authentiek mogelijk maken van de theoretische cyberscenario’s in het spel, zowel wat betreft de spelactie als de ontwikkeling van personages en plots.

Watch Dogs vertelt het verhaal van Aiden Pearce, een briljante hacker wiens criminele verleden leidt tot een gewelddadige familietragedie. Tijdens de zoektocht naar degenen die zijn familie dit hebben aangedaan, kunnen spelers hun vijanden in de gaten houden en hacken door alles te manipuleren wat is aangesloten op het Central Operating System (ctOS), het centrale besturingssysteem van de stad Chicago. Watch Dogs laat spelers Chicago gebruiken als hun ultieme wapen, waarmee ze hun wraak in geheel eigen stijl kunnen uitoefenen.

Het ontwikkelteam achter Watch Dogs benaderde Kaspersky Labs beveiligingsexperts begin 2013, kort nadat dit team een uitvoerig onderzoek had uitgebracht naar de cyberspionagecampagne die door het leven ging als Red October. Dit betrof een geavanceerde toolkit voor cyberspionageactiviteiten zoals het stelen van data van computersystemen, informatie verzamelen van smartphones, audio opnemen bij systemen met een microfoon, en het hacken van webcam streams, om alles vervolgens te uploaden naar een server. Rond die tijd, met het grootste deel van Watch Dogs al voltooid, waren de ontwikkelaars alleen nog de puntjes op de i aan het zetten, in een poging om het script realistischer te maken. Vanaf dit punt werden zij bijgestaan door het team van deskundigen van Kaspersky Lab. De experts werden geraadpleegd op technisch gebied en deden aanbevelingen over wat zij als nauwkeurig beschouwden en over wat moest worden aangepast of bewerkt om de gameplay en plotontwikkelingen technisch gezien authentieker te maken.

Vitaly Kamluk, Principal Security Researcher bij Kaspersky Labs Global Research & Analysis Team, zegt hierover:

Toen we voor het eerst over het spel hoorden, waren we gelijk geïntrigeerd. Ubisoft bleek behoorlijk nauwkeurig in het voorspellen van toekomstige dreigingen en hoe steden er binnen vijf tot tien jaar uit zouden kunnen zien. Veel van de hacks in het spel zijn al werkelijkheid geworden. Het spel brengt goed over wat er zou kunnen gebeuren als de controle over systemen in verkeerde handen belandt. De spelers kunnen de controle zelf overnemen en zien hoe dit problemen veroorzaakt voor de mensen om hen heen. Ze kunnen daarbij tot het uiterste gaan om de stad in een complete chaos te veranderen. Hun acties kunnen zelfs mensen pijn doen of doden.

De meeste van de hacks in het spel hebben bijvoorbeeld te maken met geautomatiseerde regelsystemen waarop wordt ingebroken. Dit is een relatief nieuwe trend die enkele jaren geleden van start ging met het verschijnen van de Stuxnet-worm, die industriële controlesystemen aanviel op een Iraanse nucleaire faciliteit. Dit was een voorbeeld van hoe een computerprogramma schade kan veroorzaken in de echte wereld – Stuxnet maakte fysieke apparatuur daadwerkelijk kapot. Hetzelfde kan gebeuren in Watch Dogs.

Vitaly Kamluk voegt hieraan toe: “Hoewel sommige van de hacks zeer vergelijkbaar zijn met wat in de echte wereld plaatsvindt, is het nog steeds slechts een simulatie – gelukkig maar! Eén ding is cruciaal om te beseffen: Watch Dogs leert je niet hoe je moet hacken. Wat het wel kan doen, is je laten zien hoe krachtig een hacking tool kan zijn. Wij hopen dat dit spel mensen laat nadenken over de veiligheid van toekomstige stadsbesturingssystemen, een onderwerp dat echt serieus moet worden genomen. Immers, als dergelijke systemen worden gehackt, kunnen de gevolgen rampzalig zijn.”

Thomas Geffroyd, brand content director bij Ubisoft:

Onze samenwerking met Kaspersky Lab heeft ons geholpen om de technische authenticiteit in onze game vast te stellen,Er waren enkele vrijheden die we hebben moeten nemen om het spel leuk te houden, Vitaly en zijn team hebben ons op gepaste wijze geadviseerd hoe we deze content in de videogame konden opnemen.

You May Also Like

Reageer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.