Steeds vaker komt de term SaaS te spraken. Maar wat betekend SaaS nu eigenlijk? SaaS is de afkorting van Software as a Service. Met andere woorden: Het aanbieden van software als een dienst via het internet. De klant betaald dan een abonnement voor de software, en hoeft niet in een keer de dure aanschaf kosten te betalen.
De voordelen van de klant zit hem vooral in het onderhoud. De klant is niet verantwoordelijk voor onderhoud, en de support en service zit ook in de kosten inbegrepen. De nadelen zijn dan wel weer dat het een doorlopende kostenpost is. Hiermee kan op de lange termijn de software juist duurder worden dan het zou zijn als het zelf aangeschaft was.
Maar een dienst wordt natuurlijk niet verzonnen als er geen voordelen zouden zijn voor de leverancier. Voor de leverancier betekend SaaS een doorlopende inkomstenstroom, die heel makkelijk voor een grotere opbrengst kan zorgen dan de opbrengst van eenmalige aankoop. Daarnaast is het ook een manier van software privacy tegen gaan. Als iemand maar heel even de software nodig heeft is SaaS een goede legale oplossing, voor iemand die eventueel anders had gekozen voor een illegale versie.
De software die geschikt is voor SaaS is vaak speciaal ontwikkeld voor toepassing via het internet. De software die voor SaaS gebruikt wordt kan variërend zijn van e-mail, tekstverwerking, Video conferencing, HR en ERP. Wat eigenlijk betekend dat alles wat je gebruikt eigenlijk als SaaS aangeboden kan worden. Hierdoor zijn ook bijna alle grote bedrijven met SaaS bezig, denk hierbij aan Oracle, Microsoft , Sap en Google. Al die bedrijven zijn bezig met het ondersteunen van SaaS.
Tegenwoordig zijn er ook bedrijven die enkel bestaan als SaaS dienst. Bekend voorbeeld is Salesforce.com dat CRM-applicaties alleen aanbiedt als SaaS. Sinds 2004 is deze onderneming beursgenoteerd in New York. Kanttekeningen zijn er wel te plaatsen bij de stormachtige opkomst van SaaS. Een aanbieder als SAP heeft de ontwikkeling van ERP-applicaties als SaaS vertraagd. De omslag naar een andere marktbenadering en een ander verdienmodel vergt nu eenmaal tijd en vraagt soms zelfs een complete cultuur- en mentaliteitsverandering.
Onvermijdelijk zal SaaS verder groeien. Maar net zo zeker is het dat er nog veel kinderziektes te overwinnen zijn en dat zowel leveranciers als afnemers nog zullen struikelen over de gouden bergen die soms met SaaS worden beloofd.