Uit een onderzoek is gebleken dat Vodafone met een bestelsysteem werkt welke de klanten met opzet foutieve informatie geeft. Hierbij gaat het om telefoontoestellen die volgens de website op voorraad zijn, maar pas na bestelling blijkt dat er een zeer langere levertijd op zit. Het is getest met zowel de iPhone 6S als de 6S Plus. Deze zijn op veel locaties uitverkocht, maar volgens Vodafone gewoon op voorraad.
Bij het bestellen online staat er zoals eerder genoemd voor de klant de mededeling: De telefoon is op voorraad. Maar ook bij een telefonische bestelling worden de klanten geïnformeerd dat de telefoons op voorraad zijn en binnen 48 uur geleverd worden. Direct na de bestelling volgt echter een e-mail waarbij de klanten worden geïnformeerd dat de telefoon een lange levertijd heeft, en dat het niet bekend is waar ze hem weer kunnen leveren.
Bij de vraag om reactie van Vodafone krijgen we de mededeling dat het systeem op de website niet gekoppeld zit aan een voorraad systeem, pas na bestelling wordt er daadwerkelijk gekeken of de telefoon leverbaar is. Hiermee gebruikt Vodafone een vorm van misleiding om klanten binnen te trekken, ze kunnen immers ook net als andere leveranciers ook aangeven dat er geen voorraad is.