Review: Railway Empire

We kennen het allemaal nog van vroeger: Het bouwen van een spoorlijn om hier vervolgens met treintjes te kunnen spelen. Modeltreinen zorgen dus voor uren lang speelplezier, ik zie dit op het moment ook terug bij mijn zoontje van twee. Nu is er ook een digitale manier van het spelen met treinen beschikbaar: Railway Empire. Ik kocht dit spel voor de xbox en hieronder lees je wat ik er van vond.

Railway Empire

Railway Empire speelt zich af in de Verenigde Staten, op het moment dat de trein net om de hoek kwam kijken. Het spel begint namelijk in de negentiende eeuw toen de Amerikaanse overheid begon met het bouwen van de spoorweg. Jij als speler bent de hoofd-ingenieur van een de spoorwegbedrijven. Het is de taak van de speler om te beslissen welke dorpen er een station krijgen, welke grondstoffen er gehaald worden en welke treinen er over het spoor rijden. Hier is het spel vrij open in, op de missies na kan je gewoon beslissen om een stad helemaal links te laten liggen waardoor een gehucht in Amerika ineens een mega stad word en bijvoorbeeld Houston een gehucht blijft.

Pluspunten

De manier waarop missies zich in Railway Empire verhouden is een zeer positief punt. Aangezien je de technologieen mee neemt van missie naar missie blijft de carriere modus intressant. Hiernaast zit er een hele sterke sandbox modus in het spel. Hier kan je zo uren mee zoet zijn, en kan je echt de tijd nemen om jouw spoorwegbedrijf op te bouwen zoals je dat helemaal zelf wilt. Het starten van de sandbox modus zorgt er ook gelijk voor dat je vrij snel weer een aantal uren verder bent. Een ander belangrijk punt zijn de graphics, deze zijn over het hele spel heel mooi neergezet. Zo kan je echt genieten als je ervoor kiest om even met een van je treinen mee te rijden.

Minpunten

Natuurlijk heeft Railway Empire ook zijn minpunten. Een van de grootste minpunten is dat het lijkt alsoft de computer vals speelt. Waar ik meerdere malen last had van treinen die op elkaar moesten wachtne omdat de seinen niet goed stonden, of omdat het te druk was op een spoor lijkt de computer met veel minder wissels hier geen enkel probleem mee te hebben. Dit maakt het spelen van missies soms erg saai en irritant.

Conclusie

Ik heb me heel goed vermaakt met Railway Empire. Voor een simulator in zijn type is het een zeer goed spel. Na meerdere uren spelen vermaakte ik me nog steeds. Hoewel de AI een beetje slecht is, is het toch een zeer goede koop.

Railway Empire is nu overal te koop