Apple is groot geworden met een positionering als high-end leverancier van smartphones die mooier en duurder zijn dan rest. Maar nu de wow-factor is uitgewerkt, moet het bedrijf toch ook meer omzet zien te halen uit de lagere regionen van de markt.
Terwijl de meeste leveranciers hun aandeel in de wereldwijde smartphone-verkopen in het laatste kwartaal zagen toenemen, kreeg Apple 4 procent krimp in de verkoopaantallen te verduren. Kennelijk begint de snob-appeal van iPhone af te nemen. In afwachting van nieuwe baanbrekende vindingen die het tij zouden kunnen doen keren, zou Apple wellicht wat terrein terug kunnen pakken op de concurrentie door onder hun modaal bemiddelde duiven te schieten met een nieuw en vooral goedkoper model. Met een scherm van 4 inch, zo hebben marktanalisten gesuggereerd.
Eén van hen, ene Amit Daryanani, nam ook de moeite om uit te rekenen wat dat Apple aan extra omzet zou opleveren. Onder de aanname dat zo’n 10 miljoen gebruikers voor deze iPhone-mini, iPhone 6, íPhone 5se zullen vallen, komt hij uit op 5,5 miljard dollar. Mooi 2 procent extra op de voor 2016 geprognosticeerde jaaromzet. AppleInsider speculeert dat zo’n 4 inch iPhone mogelijk al op 15 maart zal worden geïntroduceerd, zodat de verkopen 3 dagen later van start kunnen gaan. Of het ook deze keer kopers in slaapzakken voor de deuren van de Apple Stores op gaat leveren, dat valt te betwijfelen.