Er zijn de afgelopen jaren significante sprongen gemaakt door de games branche, een groei die door verschillende factoren in gang is gezet. Een verandering in de houding tegenover gamen als een acceptabele manier om je vrije tijd door te brengen, heeft ervoor gezorgd dat de branche zich opent tot een heel nieuw publiek, namelijk mensen die tot nu toe nog nooit met games bezig waren. Toename in de kracht van processors en grafische technologie hebben zulke meeslepende, innovatieve games voortgebracht dat zij zelfs als kunst worden beschouwd. Ook zorgt dit voor nieuwe soorten games, welke een breed scala aan doelgroepen aanspreekt, brengt het van genres voort en creëert het ruimte voor groei.
In het begin van deze eeuw richtten producenten zich standvastig op de spelcomputer. Maar nu bedrijven, die online goedkope, leuke en toegankelijke kansspelen aanbieden, zoveel gegroeid zijn, vragen we ons af: Zit de spelcomputerbranche in de problemen en gaan zij het verliezen van deze nieuwe, online bedrijven?
De producenten van spelcomputers waren al lange tijd op de hoogte van de populariteit van de online kansspelen, maar sinds kort hebben ze pas de eerste stappen gezet om online gokken onderdeel te maken van producten die zij op hun spelcomputers aanbieden. Neem bijvoorbeeld de Playstation van Sony. In 2012 voegde Sony een Casino Omgeving toe aan hun populaire, sociale platform: PS Home. Dit casino, een vrij toegankelijk gebied, waar spelers wereldwijd samen kunnen komen om spelen als blackjack, poker, roulette, bingo en fruitmachines te spelen, bood spelers de mogelijkheid om geld te verdienen, geen echt geld maar speelgeld, en daar kleding, panden en andere accessoires binnen het spel mee aan te schaffen. Het casino werd zowel door de spelers als recensenten goed ontvangen, maar miste iets essentieels: echt geld.
Bij de probeersels van de spelcomputerspellen in de wereld van de kansspelen, ontbrak eigenlijk altijd de mogelijkheid om met echt geld te spelen, en ook echt geld te winnen. Je zou kunnen zeggen dat met online casino’s als betsson,, die de afgelopen jaren bewezen hebben dat zij enorm populair zijn, dit een essentieel punt is geweest voor de groei die zij hebben doorgemaakt. Met online gamen op een laptop, tablet of smartphone, heeft de speler de mogelijkheid om, waar en wanneer hij maar wil, te spelen; tijdens het reizen, wachten, ontspannen na het werk en dat allemaal op hetzelfde apparaat. Met spelcomputers kan de speler zich enkel vermaken in zijn woonkamer en ontbreekt het dus het gemak welke online spelsites bieden.
De variatie in spelen is ook een groot probleem voor de ontwikkelaars van spelcomputers. Hoewel het Casino van PS Home ongeveer tien spelen bood, hebben online casino’s een duizelingwekkende variatie van titels in de aanbieding en kan de speler zijn winst vergroten door vaker te spelen. Door consumenten waar voor hun geld te geven met kortingen, aanbiedingen en gratis spelen, blijven online casino’s steeds meer spelers trekken en zouden ze binnenkort de markt kunnen over nemen. Misschien wordt het tijd dat de producenten van spelcomputers deze nieuwe trend goed in de gaten houdt?