Dat meldt vakblad Villamedia. Candle is vanaf 1 januari beschikbaar via een website en app voor de iPhone en Android. Wijnand Voogdt van internetbureau Spring stond aan de wieg van Candle. De naam is een duidelijke knipoog naar de online kiosk Blendle, waar Voogdt met veel bewondering naar heeft gekeken. ‘Maar het idee speelde al daarvoor, geïnspireerd op het succes van onder meer Spotify en Netflix.’ Het is tevens een knipoog naar de e-reader Kindle, want Voogdt wil in de toekomst ook e-books gaan aanbieden op het platform.
“Van christelijke bladen begint het ledenaantal kritisch te worden. Als er niets gebeurt, zal een aantal van die bladen sneuvelen. Dat zouden we jammer vinden”, aldus Voogdt tegen Villamedia.
Elke maand verschijnen er gemiddeld zeventig artikelen op Candle. Gebruikers kunnen die onbeperkt lezen voor 2,95 euro per maand. Voogdt hoopt dat er in januari al 40.000 mensen abonnee worden van Candle. De makers willen ook digitale boeken gaan publiceren.