Het is dertig jaar geleden dat OKI internationaal doorbrak met een innovatieve lijn van compacte printers. Tegelijk viert het bedrijf de twintigste verjaardag van zijn Belgische kantoor.
Patrick Arnou, General Manager, was erbij vanaf het eerste uur. “In 1995 vroeg OKI me om mee het Belgische kanaal te ontwikkelen. Maar ik had toen eigenlijk al tien jaar ervaring met OKI, want voorheen werkte ik bij de Belgische distributeur van het merk.” Dat ik twintig jaar later op een echt succesverhaal terug kan blikken, heeft volgens Patrick Arnou twee redenen. “We hebben altijd gezorgd voor degelijke, innovatieve oplossingen. Daarnaast staan we sinds het prille begin bekend om onze persoonlijke, toegankelijke relatie met de reseller.”
Volgehouden innovatie
Innovatie vormt de rode draad doorheen OKI’s dertigjarige geschiedenis. De Europese introductie van de eerste LED-printer was een sleutelmoment. “We waren ook de eerste fabrikant die het principe van de single pass introduceerde”, zegt Patrick Arnou. “Daardoor konden onze toestellen in één doorgang in kleur printen. Dat liet ons toe de snelheid van de printers spectaculair te verhogen.”
De combinatie van single pass en LED zette OKI in Europa definitief op de kaart. “Bovendien ontwikkelden we printers die makkelijk met verschillende papiersoorten en papierformaten konden werken. Dat waren de belangrijke elementen waarmee we onze naam hebben gevestigd.”
De voorbije decennia is in de printermarkt veel veranderd. Toen de parallelle segmenten van printers en copiers stilaan met elkaar versmolten, kwam OKI als eerste met een A4 kleuren-multifunctional op de markt. Het is maar één van de vele primeurs waarmee OKI doorheen de jaren zijn naam vestigde in de Europese markt.
In 2006 lanceerde het bedrijf een kleine A3-kleurenprinter aan de helft van de prijs van de modellen van de concurrentie. Al in 2009 gaf OKI als eerste in de sector een garantie van drie jaar. Aan de innovatie komt voorlopig geen eind. Dat bewijst onder meer de nieuwste LED A3-kleurenprinter met geïntegreerd platform voor documentbeheer.
De OKI reseller geeft advies
De evolutie van printers en printdiensten speelt zich af in een markt die onder een zware prijsdruk staat. Daar is voor de reseller een essentiële rol weggelegd: hij zorgt voor advies. “De klant heeft niet altijd alle benodigde informatie bij de hand om de juiste prijsvergelijking te kunnen maken”, zegt Patrick Arnou. “Om de beste keuze te maken, moet je appels met appels vergelijken.
In het kanaal blijft de reseller de meest geschikte partner om de klant wegwijs te maken in prijzen en tarieven voor aankoop en verbruik, abonnementsformules, enzovoort.” OKI blijft trouw aan dat indirecte model en zorgt daarbij voor extra ondersteuning van zijn partners. In dat verband lanceerde het bedrijf vorig jaar nog een nieuw Europees partnerprogramma. Het succes van het indirecte model blijkt onder meer uit het feit dat diverse Belgische resellers intussen al twintig jaar – of langer – met OKI samenwerken.
Verticale specialisatie
Met de overname van de grootformaatprinters van Seiko begint OKI intussen een nieuw hoofdstuk. OKI gaat hier in eerste instantie de klant zelf benaderen en informeren. “Het gaat om een heel ander type product en markt”, zegt Patrick Arnou. “De overname past in OKI’s strategie om zich verticaal te specialiseren.”