Komende maand bereikt Vodafone 1 miljoen huishoudens via een eigen netwerk op glasvezel. Met eigen netwerkapparatuur en glasvezel naar wijkcentrales, kan Vodafone zich met vaste internet-, TV- en telefoniediensten beter onderscheiden van andere aanbieders. Alleen voor het laatste stuk glasvezel naar de meterkast, blijft Vodafone nog afhankelijk van anderen. Voor goede concurrentie is het dus belangrijk dat de uitrol naar Nederlandse huishoudens, die grotendeels door KPN/Reggefiber gebeurt, niet verder vertraagt. Door te concurreren op bijvoorbeeld snelheid, capaciteit, zenderpakket en prijs, wil Vodafone een top 3 speler op de vaste breedbandmarkt worden. Bekijk hier een animatie van hoe Vodafone zijn glasvezelnetwerk bouwt.
Vodafone biedt al sinds 2011 vast internet, telefonie en TV aan via glasvezel, maar maakte tot op heden voornamelijk gebruik van kabels en apparatuur van KPN. Hierdoor was het lastiger een écht onderscheidende dienst aan te bieden vanwege beperkte flexibiliteit in internetsnelheid, zenderpakket, prijs en voorwaarden. Om die flexibiliteit te vergroten, wil Vodafone zelf ‘aan de knoppen’ zitten. Daarvoor moet het eigen netwerkapparatuur in wijkcentrales van KPN plaatsen en deze aansluiten op het Vodafone-netwerk. Voor de verbinding tussen wijkcentrale en meterkast blijft Vodafone afhankelijk van toegang tot glasvezel van derden omdat zelf uitrollen niet rendabel is. Echter, dit beperkt de mogelijkheden om zich te onderscheiden niet. Op dit moment heeft nog geen derde van de Nederlandse huishoudens toegang tot een glasvezelaansluiting.
Gerard Overmars, directeur Vodafone Thuis: “Glasvezel is het netwerk van de toekomst en biedt ons de beste mogelijkheden om te concurreren. We investeren fors om ons netwerk – via de wijkcentrales – zo dicht mogelijk bij de huishoudens te krijgen. Maar nu KPN volledige zeggenschap heeft over glasvezelbedrijf Reggefiber, verdwijnt voor hen de prikkel om snel uit te rollen naar huishoudens. Bovendien worden huishoudens steeds meer versnipperd aangesloten, waardoor het voor ons steeds complexer en duurder wordt om huishoudens te bereiken. En dat vormt een risico voor effectieve concurrentie op de vaste markt.”
Vodafone Thuis is sinds oktober 2014 landelijk beschikbaar via het DSL-netwerk van KPN.